torsdag 11. september 2014

The Walking Dead

Fant ikke fram til en godt nok beskrivende filmtittel til overskrifta,  så det ble tv-serie i stedet. Passende til det meste idag.

Postkort og kaffe og generell vandring har vært dagens agenda.  Å finne frimerker til postkort,  internasjonale sådanne, viser seg å ikke være det enkleste. Men nå er ihvertfall 20 kort tegna og skrevet om ikke annet.  Hvis det blir postleggelse på Gardermoen står det til turen generellt: litt sånn på skeiva gjennomført,  men bra læll. 

I tillegg til at pc'n fortsatt ikke liker å være på tur,  holder telefonen på å  legge på røret.  Treg som bare det og hopper plutselig til kameraet og tar fire fem bilder på rappen,  med blits,  midt mens jeg fikler med Google Maps.  Jeg tror ikke den liker luftfuktighet den heller.  I dag er den på pene 80% på Manhattan.  Nesten regn der altså. Forhåpentligvis dukker det tordenværet som er meldt opp om ikke altfor lenge. Hvem hadde trodd jeg skulle håpe på sånne ting. 

Tirsdagens besøk på Printed Matter gjorde noe med meg.  Etter to timer hadde jeg vondt i hjernen og hjertet.  15tusen titler. En uendelighet av format og papir og uttrykk.  Bøker, plakatkunst, fanziner og brosjyrelignede ting.  Og jeg tilgir ikke meg sjøl at jeg blingsa på datoen for New York Book Fair om ca to uker.  Men jeg fikk med plakaten.  Og har gitt beskjed til bekjentskapet som tar bacheloren i grafisk design her at han har med å dra dit.  

Det er 11 september.  Og byen stoppa opp flere ganger i morgentimene i dag.  Stillhet markerte flere av eventene den dagen i 2001. Det var en rar følelse å stå på toget mens det sto stille ett minutt i det øyeblikket ett av tårnene raste sammen.  

Jeg skal opp på taket av hotellet i kveld å se de to lysene som skyter opp fra Ground Zero i anledning markeringa av dagen. Jeg har fortsatt ikke benytta meg av tak-baren på hotellet,  jeg er jo ikke akkurat noen bar-gjenger,  men kommer meg vel opp dit til slutt.  

Jeg liker New York.  Sånn på årntli. Stor og stygg og den stinker og alle lydene er på max,  hele tida,  men ofte er den vakker og rar og full av merkelige folk.  Jeg har enda ikke vært redd,  eller utrygg,  bank i bordet. Men jeg vurderer å skrive en lang liste med smart info jeg ikke fant før jeg dro men som er mer eller mindre bittert erfart siden jeg kom. Det aller viktigste: ta for all del ikke undergrunnen med bagasje første dagen.  Tog fra flyplassen inn til Penn Station er greit,  men for guds skyld ta drosje derfra til hotellet.  Det gjorde ikke jeg.  På lørdag derimot: taxibil. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar